lördag 9 juli 2005

På väg mot Kina

Steg upp 5:25, traskade iväg till bussen redan 6:20.
Framme vid flygplatsen fungerade det bra med ”e-ticket”, mycket smidigt. Klarade resan utan större lock för öronen (tack och lov med tanke på att två flygresor återstår). På Arlanda tittade jag efter Finnairs disk, men det visade sig att den ”vanliga” utrikesdelen inte är terminal två (som tydligen ligger mycket längre bort).
Så jag åt först sushi på East&West. Efteråt gick jag och köpte två intressanta utländska tidningar. Engelska Elle decoration (motsvarande interör?) och InStyle så jag kan ta reda på vad som är modernt och inte shoppa helt fel i Kina, hi, hi.
Efter att ha försett mig med dess två började jag gå till terminal två. Överraskande långt i en trång glaskorridor (läs väldigt varmt). Terminal två är tristare än den andra vanliga utrikeshallen. Men nästan två timmar senare hade jag i stort sett läst ”InStyle” och det var dags att samlas framför Finnairs disk. Några stycken skulle på samma resa som jag men de flesta verkar flyga från Göteborg eller Malmö. Jag tog hand om gruppvisat, så nu får vi se om jag klarar det ansvaret…
Det ska nog inte vara något problem.
I Helsingfors fikade jag med en kvinna och hennes son som skulle åka en annan resa ”Kejserliga Kina”. Den är lite kortare men de får se armén i Xian, jag funderade på den resan ett tag.
Taxfree-shopping blev det inte. Jag bestämde mig för att vänta. Trots att jag hittade en Jean Paul Gautier-parfym som luktade väldigt gott. Jag kanske köper den på hemvägen.
Ombord på planet fick vi mat, lite vin och sedan sov jag under större delen av första filmen. Men sedan kunde jag inte sova mer alls. Så jag såg ”The Pacifier” med Vin Diesel istället och serverades frukost: kycklingwook. Inte riktigt vad man trott, men det var okej för jag fick ett bröd och en tekopp också (klarar mig inte utan te på morgonen). Glaset med ”pineapplejuice” såg för osmakligt ut.

Inga kommentarer: