söndag 10 juli 2005

1:a dagen i Kina, Peking

Lotus travels representant hade sagt att jag skulle ge gruppvisat till vår guide, men hon dök förstås inte upp så jag gick fram till mannen bakom disken. Han pekade på hotel och jag fick adressen av en annan resenär. Så fick jag komma in i Kina.
Resten fick ställa sig i bokstavsordning (eller rättare sagt ordningen på listan). Han var rätt sträng den där tullmannen, inga krusiduller där inte. Jag önskar att Lotus travel sagt mer om hur det skulle fungera för att komma in i Kina.
Efter att ha hämtat väskorna mötte vår guide Helena oss, hennes kinesiska namn betyder ”vacker häst”. Men hon är mycket sötare än en häst. För att det fungerade bättre så skulle vi åka till ”Förbjudna staden” istället för sommarplatset. Pang bom direkt så där på morgonen efter en lång flygresa.

I ”Förbjudna staden” var det en hel del folk kan man säga!
I Förbjudna staden finns tre ingångar, den i mitten är lite större och användes endast för kejsaren och kejsarinnan. Den till vänster för militären och den till höger för prinsar, prinsessor och konkubiner. Idag får kinesiska besökare gå in genom mittersta porten och utländska genom den till höger. Så vi gick in som prinsar och prinsessor.
Väl inne fanns olika hus som såg nästan likadana ut. Högsta harmoniernas hall var den med flest små figurer på huset i hela Kina för det var det allra förnämsta huset. Ovanför kejsarens säng fanns en drake, för man trodde att om det började brinna skulle draken spruta vatten istället för eld.

Vi besökte en pärlbutik och fick se en mycket kort film om hur det går till på en pärlodling. Kinesiska pärlor har ingen kärna av sand, istället lägger man in främmande musselköttbitar i musslan. Vi fick gissa hur många pärlor det var i en mussla, så vann jag en liten 3-årig pärla. Så unga pärlor är inte runda ännu utan mer ovala.

Sommarpalatset byggdes första gången 1817. Men originalet brändes ner under lilla opiumkriget, 1944. 1888 byggdes det upp igen av den elaka änkekejsarinnan Cixi. Hon började som sångerska och avancerade till konkubin och sedan till kejsarinna. Eftersom hennes första barn var en flicka dödade hon bebisen och födde sedan en pojke. Pojken blev den tionde kejsaren. Han blev kejsare när han var fyra år och dog tidigt. Systerns pojke blev den nya kejsaren och Cixi var den som egentligen styrde landet. Eftersom kvinnor inte visade sig satt den lille kejsaren på tronen och den verkliga regenten bakom en skärm.
Cixi byggde om sommarpalatset istället för att använda pengarna till opiumkrigen där de bättre hade behövts. Sommarpalatset är 294 hektar, tre gånger så stort som förbjudna staden.
Några sagodjur finns placerade, en drake som representerar kejsaren, fågel Fenix med mera. Men här är figuren som representerar kejsarinnan placerad i mitten som den viktigaste. I kejsarinnans matsal serverades varje dag 128 rätter vid varje måltid. Men hon åt aldrig samma rätt två gånger för då avslöjades vad hon tyckte om och då skulle det ha blivit lättare för mördare att förgifta maten. Därför åts också maten med silverpinnar som skulle färgas svarta om det var förgiftat. Magnoliaträd finns planterade efter kejsarinnans flicknamn.
Vas=fredag
Hjort=6 riktningar, öster, söder, upp, ner, vänster, höger
Trana=Fri
Bron som leder över till ön (på Cixis tid var där ett fängelse där fångarna stannade tills de dog) har 17 valv. Så att när kejsarinnan körde igenom den mittersta med sin båt fanns 9 valv på varje sida. Nio är ett viktigt tal i Kina.

Förr snörde man fötterna på flickorna så att de skulle bli små. Det gjorde det svårt för kvinnor att gå och därför kunde hon inte springa ut och träffa någon kille utan föräldrarna kunde tryggt välja ut en make. Vid bröllopet såg man inte brudens ansikte så man tittade på fötterna och om de var små tänkte man att hon måste vara vacker. Men änkekejsarinnan Cixi kom från ett minoritetsfolk och hade inga problem att gå med sina stora fötter. Här finns en 728 meter lång korridor där kejsarinnan promenerade efter maten. I slutet av denna fanns marmorbåten. Den är 36 gånger 8 meter. Det finns en dikt som handlar om att vatten kan bära båten och vatten kan sänka båten. Precis som folket kan stödja regeringen eller motarbeta regeringen. Men marmorbåten kommer symboliskt nog aldrig att sjunka. Vid marmorbåten fick vi en kort fotopaus innan vi åkte över den konstgjorda sjön i en liten (fullpackad) båt med en drake på.
Lunch åt vi på en restaurang som hade lite västerländsk mat också (kycklingburgare, pasta bolognese, pizzabitar och pommes). Jag höll mig till kinesisk mat, resten kan jag äta hemma. Dock var jag tacksam över att toaletterna också var i västerländsk stil efter alla skräckhistorier man har hört.