lördag 22 augusti 2009

Fisketur utanför Koh Phangan

Vi steg upp och åt frukost lite snabbt innan vi gick till Mickes bekantas hotell. De hade fixat med en fisketur som vi allihopa skulle åka med på.
Taxin kom och hämtade oss strax efter 10:30 och körde oss ut till en pir i en fiskeby.

Båten hade toalett och alla som ville fick fiska. En svensk som bodde i Thailand sedan fyra år tillbaka följde med som guide. Samt en annan svensk men han satt mest i styrhytten med sin söta thailändska flickvän. Kaptenen som var thailändare hade med sig sina söner och var glad över att få åka ut och köra sin båt en dag. Eftersom vi var åtta personer var det bara vi på turen, väldigt lyxigt med en hel båt för sig själv.

Vi körde ut en bit och det fläktade skönt. När vi sedan kom fram till fiskeplatsen tog de fram bete och fiskeredskap.
Först hade jag inte tänkt fiska för jag brukar ju ändå inte få något. Men det verkade roligt att fiska med en lina och en krok på en rulle så jag provade.Tina drog upp den första lilla fisken och sedan fick vi fler. Alla fick minst två små fiskar och Bettan fick hela 37 stycken. Hon var ihärdig med sitt fiskespö och tyckte det var det bästa hittills.Lunch serverades på båten och var lagad av kaptenens fru (som inte var med på resan). Inget supergott men inte äckligt och roligt att prova något nytt. Grytan med sötpotatis och kyckling var godast enligt mig. Fisken var samma sort som vi fiskat upp.När vi ätit körde vi till en strand där vi badade. Jag hade suttit i skuggan och fiskat och druckit en massa vatten men började ändå känna att värmen var jobbit, så ett svalkande dopp var superhärligt.
Kaptenens yngsta son gillade att simma och bada. Fast han kunde väl inte riktigt simma än. Däremot gillade han att bli kastad i vattnet och simmade gärna så gott han nu kunde.Efter doppet åkte vi mot piren men stannade ändå för en kort snorkling. Massor av fisk i vattnet.Kukvatten, det stod "Kuk Drinking Water"
När vi kom till hamnen gav kaptenen bort mestadelen av fisken och tog en påse hem till frun. Vi fick vänta en liten stund på taxin men det gjorde inte så mycket.Först tog vi oss en drink på Jocke & Tinas hotell (dit taxin skjutade oss) och sen gick vi hem och fräschade till oss. Middag hade vi planerat att äta längst bort på stranden på ett ställe som hette High View Restaurant.

Så vid halv nio traskade vi iväg längst stranden och upp för en massa trappor. Jag flåsade innan vi kom upp men maten var inte särskilt dyr och god.

När vi ätit gick vi ner en nivå för att äta dessert. Jag beställde "Shiva eye cake with lemon & ginger" som skulle ta en halvtimme. Det lät spännande och det fanns en bild på en smarrig chokladkaka i menyn. Fast här sätter de ju in lite vilka bilder som helst i menyerna vilket visade sig vara fallet denna gång. Det jag fick var en citron-ingefära sockerkaka. Nåja, nu vet vi vad Shiva eye cake är för något.När vi kom nedför den långa trappan hade vattnet stigit igen. Det slog rejäla vågor mot trappan. Micke gick först och testade att det var okej och konstaterade att det gick att gå utan problem (om man håller sin otympliga gravida fru i handen). Vi blev lite blöta om kjolar och shorts men sen kunde vi gå på stranden.