fredag 30 augusti 2013

Turkiet, första (res)dagen

Vi åkte hemifrån vid 8 och var framme på Kallax flygplats två timmar innan planet skulle gå då de öppnar incheckningen. Så för att lämna väskorna var vi nästan först i kön. Hur vi hamnade så långt bak i kön till Forex vet jag inte, men där växlade vi i alla fall till oss lite turkiska pengar. (Bankerna är inte något alternativ när man spontanbokar en sistaminuten eftersom att man måste förbeställa valutan hos dem.) Vi hann nästan precis köpa oss en smörgås innan det var ombordstigning.
Resan hade vi köpt hos Detur och bolaget vi flög med var något turkiskt flygbolag som hette Onur air? Jag är inte helt säker men man kunde i alla fall inte förbeställa någon mat. Det som gick att köpa ombord var inte bara dyrt utan så dyrt att man blir lite irriterad och inte vill köpa något alls. (Till exempel vatten för motsvarande 32 SEK.) Det var lite livat på planet så när dottern somnade vaknade hon nästan direkt och resan kändes lång.
Vi är redo att lyfta. (Hon är inte så rädd som hon ser ut.)
Fyra långa timmar senare landade vi i Bodrum i Turkiet och ställde fram klockan en timme. Där möttes vi av reseguider och fick plats i en minibuss som ganska snabbt tog oss till Gümbet (45 minuter tog bussredan på ett ungefär). Så fick vi vårt rum på Hotel Magnific.
Vi var lite hungriga och väntade på att middagen skulle dukas upp halv åtta. Men Alva fick ta sig ett första dopp medan vi stannade vid kanten och höll ett öga på henne istället för att bada själva. Just då var vi inte så positiva, varken till hotellet, rummet eller maten men det blev bättre. :)