lördag 20 december 2008

Koh Jum

Vi steg upp kl 6.30 för att hinna med bilen kl 07 som skulle ta oss till färjan.
Jag frågade på hotellet om det går att åka Koh Jum-Phi Phi men de sa nej. Krabi-Koh Jum-Koh Lanta var okej. Så vi tankte om och åkte till Koh Jum före Krabi. (Men det går att åka från Koh Jum till Koh Phi Phi, det stod i hotellets meny.)

Vi kom fram till Koh Jum ca kl 9. Longtail båtar hämtade oss vid färjan. Vi tror att vi hamnade lite på fel båt men det visade sig vara rätt båt. Vi steg iland vid “Season bungalows” och det såg bra ut så vi checkade in där vi också.På longtailbåten på väg mot Koh Jum. Färjan stannnar till och man kliver av/på longtailbåtarna för att sedan åka mot Koh Jums olika stränder.Stranden utanför hotellet på Koh Jum, inte så mycket folk. Nästan som att ha en egen strand. Det passar kanske inte alla familjer, det passar inte grabbgänget men det passar oss. Alldeles utmärkt. Här är det lugn och ro, inga aktiviteter. Stress fritt.

Dagens aktivitet fick bli en promenad längst stranden mot Koh Jum village. Vi gick några meter och så doppade vi oss i havet. Så jag kan inte säga att det gick så fort för oss att gå längst stranden.Vi stannade och drack lite på ett av ställena längst vägen. Hon sa att vi skulle gå genom Joy hotel för att komma till byn. Vi såg en stig men den såg avspärrad ut så vi gick tillbaka och frågade.
Han som skulle beskriva vägen pekade åt vänster och sa höger. :)
Så vi frågade igen, först vänster och sedan höger. och då hamnade vi i djungeln, så vi provade andra hållet som såg mer troligt ut. Men vi hade inga skor så vi vände om ändå (mina stackars nypedikyrerade fötter). När vi kom ner till ett ställe lite längre ner på stranden sa Micke:
- Vad var det?
Det lät som en stor hund gick genom buskaget men istället var det två varaner - storlek större. De mumsade på något (det luktade illa där de var) och vi skyndade oss mot stranden (efter ett foto).Så här i efterhand kan jag väl hålla med om att jag också borde ha sprungit direkt. Men nästa gång, då gör jag så (jag visste inte att man dog om de biter en, men nu vet jag det).
Sedan gick vi hemåt, det gick lite fortare eftersom det blivit lite svalare.

Coffeshake i solnedgången. Stället vi bor på har ingen ström förrän det blir mörkt. De tillåter inte hårtork eller laptop eftersom strömmen är begränsad. Ljuset fladdrar lite sa vi tror att det är ett elagregat som driver det och vi har ingen AC men det går bra ändå.

Vi käkade på hotellets restaurang och gick och la oss tidigt. Micke har inte sovit så gott sedan vi kom till Thailand. Men nu vaknade han inte förrän på morgonen. Konstigt nog tog jag då över traditionen och vaknade kl 4. Men jag somnade om av ren envishet efter en liten stund.

Inga kommentarer: