fredag 26 december 2008

Karon beach, Phuket

Vi packade ihop våra saker och checkade ut, men båten till Phuket gick inte förrän halv två. Hade vi kollat hade vi ju kunnat ta den tidiga 10.30 men det hade vi inte eftersom vi trodde de gick ofta. Så vi gick runt lite, käkade pizza. Kollade en snabbis på Internet och sedan gick vi och hämtade våra ryggsäckar för att kunna åka vidare.Båten till Phuket var samma färja som vi kom från Phuket med första dagen. Vi hade kollat lite på Phuket hotell när vi var på Internet och hittat ett alternativ, så vi åkte dit. Men det var lite väl dyrt för oss så vi tänkte att vi går väl mot stranden och ser om vi hittar något på vägen. Hann vi 50 meter är det bra, men vi hittade i alla fall "Kangaroo Guest House" som bara kostade 750 bat per natt vilket dög alldeles utmärkt åt oss.Det var ganska sent på eftermiddagen eftersom det tagit lång tid med färja och taxi, men vi gick i alla fall ner och kollade på stranden. Lång! Lustig sand också. Det låter som om man går i knarrig snö för den är så väldigt finkornig. Jag tycker att det var superhärligt att gå i den sanden, tårna njöt. Micke tyckte det var lite obehagligt, det började nästan ila i tänderna sa han.

Vi åt lite middag på ett ställe nära där vi bor och här ser man lite mer av turismens baksida. Söta småflickor som går och säljer blommor. Rosor och orkidéer och tröga turister som köper dem. Visst är de jättesöta, men i slutändan handlar det ju om barnarbete. Så vill man att de ska gå och sälja blommor på nätterna ska man handla av dem, annars ska man låta bli. Jag skulle aldrig köpa en blomma av småflickorna, de är tillräckligt gamla för att gå i skolan och borde få en chans att göra det istället för att springa omkring på nätterna och sälja blommor till turister som inte tänker ett steg längre.

En annan baksida såg jag inte själv förrän jag började titta. Micke gick för att hämta magpillerna jag glömt på hotellet när vi skulle äta och kom tillbaka med stirrig blick. Jag trodde att han inte hittat pillerna, men det hade han. Så berättade han att när han gått ensam hade de thailändska damerna flockats omkring honom och ropat "Sexy man, you want lady?" och han hade snabbt gått ifrån dem. Sedan såg jag många som gick med thailändska damer och då tänkte jag förstås fulgubbe även om de yngre. Söta 20-åriga thailändskor med män i alla åldrar, äckligt! Tur att de har respekten att lämna paren ifred. Man märker inte av det när man går tillsammans.En stor buddha staty i en restaurang

Inga kommentarer: