fredag 20 oktober 2006

Agadir till Marrakech

Landade i Agadir ca 15:30 (enligt min klocka men den ska väl snart ställad om till lokal tid). Tullmannen ville veta vilken adress hotellet hade, vilket jag inte visste. Personlig notering till mig själv: Ha första hotellets adress nedskrivet (detta har hänt tidigare). Han stämplade mitt pass efter att ha funderat en stund och sa fick jag komma in. Gick mot vad jag trodde var min resväska men en kille han ta den först. Otroligt, nagon annan som har en gul resväska! Jag som alltid ser min väska som en lysande gul citron bland alla svarta och mörkbla väskor.Mötte gudien, växlade till dirham, ställde väskorna i bussen och letade reda pa toaletten. Toapappret var rosa, det tycker jag är lite charmigt.I bussen berättade guiden om den blommande bouganvillan, jakt-falk uppfödning. Arganträd som ibland kan ha getter i sig. Det är visst "Ramadan" i nagra dagar framat. Sa vara stackars busschaufförer har inte ätit eller druckit sedan sjutiden i morse.Varan guide har bott i Marocko i 20 vintrar sa hon kan nog landet väl. Man blir rätt mör av att aka hela dagen. Marrakech och "Imperial Holiday Hotel" kom vi till halv sju och halv 8 fick vi middagsbuffé. Maten var inte dalig, men rätt sa trakig. Inte spännande, ingen couscous och här var riset kallt.Imorgon blir det spännande besök i medinan.