söndag 22 oktober 2006

Vägen till Meknes

Vaknade av grannarnas morgonväckning. Så en minut senare när telefonen ringde var jag vaken. Kvart i sju skulle väskorna stå utanför dörren och halv åtta åkte vi iväg med bussen. Vi lämnade Marrakech till tonerna av bolero. En härlig liten extra effekt.

Så körde vi ett bra tag med ett litet stopp för att fotografera kameler. I like...
Ett stopp för kaffepaus.
Ett stopp för att fotografera en trädgård med vattenfall.
Sedan körde vi vidare en bit till och stannade för lunch. Det blev soppa till förrätt (smaklös) och kycklingspett, lammspett, potatis och grönsaker (sparris och morötter). Gott, smakade lite koriender och vitlök. Vi satt utomhus i solen vid en pool med apelsinträd omkring oss. Gott och härligt!

Efter lunch körde och körde vi vidare. Vi stannade för en bensträckare (fotopaus av dammen ”Ahmed el Sali”.

Ännu ett stopp blev det sedan vid en souk i staden ”Tirsalin”. Eller det var nog mer en by. Folket var inte direkt vana att se turister. Så man blev lite utstirrad, flickorna tittade på en och fnissade sedan med varandra. Det var annorlunda spännande att gå omkring där och titta.

Ännu en körsträcka med bensträckare och sedan var vi äntligen framme i Meknes. Hotellet hade varmt vatten och badkar. Jag tog mig ett härligt bad. Efter det var jag piggare och redo för middag.
Sparrissoppa – trist
Lökpaj – spännande och god
Oxkött och ris med plommon – trist
Creme caramel – gott
Rött vin: Gueroan från Meknes – lite halv blaskigt

Balkongdörren till rummet gick inte att låsa men guiden sa att jag inte behövde oroa mig (och se jag lever än). Nere på hotellet hade dom en målning jag blev lite sugen på. Den verkade vara i tempera eller nått, så den såg ut att bli förstörd om man skulle våga sig på att rulla ihop den för att frakta den till Sverige. Men så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte den, det mesta går att lösa på något sätt.
Min målning blev kvar på ett hotell i Marocko när den kunde ha hängt på min vägg.