onsdag 25 oktober 2006

Rabat & Casablanca

Jag hade kurrig mage när det var frukost så när vi stannade vid en bensinstation på vägen till Rabat var jag hungrig. ”Cheese & onion” chips, de var väldigt goda. I Rabat var det tänkt att vi skulle titta på de heliga ålarna i fridfulla Chellah, men det var stängt (ramadan). Vår guide hade pratat med en lokalguide som sagt att det skulle vara öppet men det ville han inte hålla med om att han gjort. Istället fick vi stanna vid några blomsterförsäljare (medan våra guider diskuterade). Fina blomster och försäljare som gärna ville ge bort en ros. Gratis otroligt nog! Det var en trevlig överraskning, någonting är gratis i Marocko också.Vi åkte och drack te på ett café som låg fint till och sen gick vi bara en liten bit till restaurangen som serverade lunch. Fisk (med mycket koriendersmak) och potatis (trist, vart är couscousen?). Vi satt mysigt till och njöt av solen (eller skuggan, om man föredrog det). Perfekt med sol och fläktande vindar. Jag åt inte så mycket med tanke på att magen var lite orolig.Efter lunch körde vi till Casablanca. Jag somnade så det var en snabb resa för mig. I Casablanca åkte vi och tittade på Hassan den andres moské. Det var en fin stor moské i vitt och turkost. Småpojkar sprang omkring och guiden sa åt oss att akta oss för ficktjuvar och låsa in pengarna om vi skulle gå på stan. Det finns ett café byggt efter Hollywoodfilmen men det var stängt för restaurering. Badrummet däremot var toppen. Jag badade bubbelbad och myste med att jag är ledig jag gör vad jag vill. Så eftersom jag inte kände för att gå ut på stan så gjorde jag inte det (affärerna var förresten stängda). Casablanca är som en vanlig storstad kändes det som, inte resans höjdpunkt.Middagsbuffén på hotellet var helt okej, men min mage var inte det. Så jag åt inte så mycket, däremot hade vi trevliga diskussioner vid mitt bord.