lördag 13 augusti 2011

Resplanering - Thailand

2008 firade vi jul i Thailand. Då landade vi i Phuket och hoppade direkt in i en taxi och åkte ner till hamnen för att ta en båt till Koh Phi Phi. Därifrån åkte vi till Koh Lanta och stannade några dagar sedan åkte vi vidare till underbara Koh Jum, sedan till Krabi (vilket var ett misstag vi skulle ha stannat nån extra dag på Koh Jum istället) och sedan avslutade vi med julfirande festligheter på Koh Phi Phi (Phi phi öarna) innan vi åkte till Karon beach i Phuket (thailands svar på Kanarieöarna) och sov två nätter innan vi åkte hem.

2009 skulle vi också åka i december men eftersom att vi hade en bebis på jäsning i min mage som skulle födas då fick vi åka tidigare. Då är det regnperiod i området vi åkte till tidigare så vi fick åka till Koh Samui och Koh Phangan istället. På Koh Samui spenderade vi mesta tiden på stranden Maenam där vi trivdes men gjorde även ett besök till Lamai och andra mer turistställen. Sen körde vi ju moppe också, så vi fick se en del där. På Koh Phangan åkte vi till några olika ställen och tog även en trip till Koh Tao (skitställe för oss, men säkert toppen för unga festande dykare) och besökte Koh Nang Yan (underbar nationalpark med fiskar och glasklart vatten, en upplevelse). Den gången flög vi via Bangkok så det blev några avslutande dagar där.

Nu ska vi nog åka igen och det blir mot december-februari någon gång. Denna gång åker vi till Thailand med en tvååring. Så resplanen måste förstås ta hänsyn till detta lilla ljuslockiga busfrö.
Om vi flyger till Phuket så hoppar vi nog snabbt på en färja igen (för i Phuket vill vi inte stanna) och tar oss snarast möjligt till Koh Lanta. (eller Phi Phi, det vet jag inte riktigt men Koh Lanta känns lungt och barnvänligt. Grabbgänget från 2008 hade besökt det och avskydde det medan vi trivdes utmärkt.)
Sedan tänkte jag att vi åker vidare till Koh Mook. En ö vi inte hann besöka 2008 och den ska visst vara barnvänlig.

Stranden är väldigt speciell på Koh Mook. Jag tror att jag inte har varit med om så mjuk sand. Konsistensen påminner om mjöl och det knarrar under fötterna när man går igenom den mjuka sanden. Koh Mook är en ganska liten ö så här kan man verkligen finna lugn och ro.
skriver en annan småbarnbarnsmamma som besökt den ön (klicka för att komma dit).Planen är att vi ska hinna med att åka längre ner denna gång. Mot Koh Lipe som ligger vid Koh Tarutao. Ni ser på kartan att den där båtresan ser vääääldigt lång ut. Så om någon kunde tipsa om en bra ö att stanna på därimellan vore det toppen.Koh Lipe ska visst vara helt underbart. Kanske blir det ett stopp på Koh Tarutao också. Micke vill åka till Langkawi (Malaysia) och det ligger ju inte så långt bort. (Koh Lipe ligger där den rosa plutten är inritad på kartan.) Jag var i Penang 1997 och det var fint, så Malaysia är ingen omöjlighet.Så här är ursprungsplanen men det härliga med att åka omkring på öarna där i Thailand är ju att planen kan ändras. Man är fri att välja hur länge man ska stanna och vart man ska åka. Men vi siktar nog på att stanna några nätter på varje stopp för lillans skull. Dock siktar vi på att ta oss ner längst hela "strutet" av Thailand mot Malaysia. och sedan måste man ju tillbaka för att kunna flyga hem igen.Flytvästar för vuxna vet jag finns på båtarna men vi tar med oss en åt barnet.