onsdag 17 december 2008

Koh Lanta

Vi hade tänkt ta en strandpromenad tidigt på morgonen men väckaren ringde inte. Eller rättare sagt så gjorde den det sex timmar senare än vi tänkt, det vill säga svensk tid. Vi hade inte tänkt på att ställa om tiden.

Vi började dagen med att kika efter ett nytt boende. Det fick bli stället vi åt middag på kvällen före. “Lanta Paragon Resort”. Inte alls långt från förra stället så vi flyttade väskorna själva.Knappt hade vi checkat in innan jag såg att de har en skylt där de erbjuder magiska svampar till färsäljning.
Hmm, I'm not so sure about this...Frukost blev pannkaka och fruktsallad för min del. Frukten smakar mer och sötare har (förstås) och plätten var fantastisk. Micke åt tonfisksallad och drack en öl vilket de tyckte var super roligt till frukost (men klockan var tolv). Vi bestämde oss för en utflykt med vattenfall och elefantritt.Efter att ha latat oss en timme på stranden kom de och hämtade oss halv två. När vi kom fram fick vi vänta i säkert en halvtimme på elefanten.
Till slut kom en elefant och vi fick kliva på. Den vandrade försiktigt uppåt och nedåt på stigen. Men lite läskigt är det när man går nedåt, då gäller det att hålla i sig så man inte trillar ur bänken. Fallhöjden blir i så fall två och en halv meter. :S
Nu åkte vi på en liten elefant. Bara 13 år gammal.
Lyckligtvis är det uppåt och nedåt hela tiden, aldrig särskilt länge man behöver klamra sig fast i stolen. När man slappnar av och njuter av utsikten är det väldigt fint.

En bit in fick vi kliva av elefanten. Vi erbjöds att byta skor eftersom vi skulle gå delvis i vatten. Vi bytte inte skor och traskade iväg längst stigen i en grupp på 6 personer plus en thailändsk guide. Guiden visade oss maskar de gärna friterar i Bangkok och norra thailand. Jag såg vagnarna de gick runt med dessa friterade saker i förra gången jag var i Thailand - i just Bangkok. Han visade oss ett spindelhål men spindeln höll sig lyckligtvis borta just då, det var inget litet hål om vi säger så. Däremot när vi satt och väntade sa Micke:
- Här bygger de fortfarande med eternit.
Så jag tittade också på taket och såg förutom det ett alldeles för stor spindel. Sedan väntade vi utomhus istället.Vi såg en del växter och gick i ett litet vattendrag. Fötterna blev härligt svala och mina tygskor betydligt renare. Djungelpromenaden gick upp till ett litet vattenfall där vi tog en dusch innan vi gick tillbaka. På vägen tillbaka tittade vi på en grotta där trädens rötter vuxit sig genom stenen och ibland var tjocka som träd.Vi gick i vattnet eftersom det var enklaste vägen. Guiden sa att på morgonen kan man dricka vattnet, men senare på dagen då har folk gått i det. De är lite känsliga för fötter här. Inte för att vi skulle dricka vattnet ens på morgonen, vi håller oss till flaskvattnet när vi är här.Vattenfallet där vi kunde ta oss en liten dusch för att fräscha upp oss lite. Jag hade trott att det skulle vara större.Ingången till grottan. Utanför var det en rot till ett träd som växte ovanpå berget, den var lika tjock som en vanlig trädstam.När vi kom tillbaka fick vi ananas och vatten. (Som en explosion i munnen säger Micke om ananasen. Väldigt god.) Sen åkte vi tillbaka på elefanten och blev skjutsade till vårat hotell.

Vi har upptäckt att jo, vi har tomtar har också. Hasch tomtar. Folk kommer hit dit vi bor och röker diskret på i något hörn. En kvinna var rätt hög och berömde trappstegen som de finaste hon någonsin sett och en boll som det var det vackraste i världen. Hon såg saker ingen annan såg. (Nej, droger gör en verkligen inte smartare verkar det som.) Någon har snott Mickes flipflops medan vi sov middag.Jag drack en till “Coco Loco” i solnedgången. Vi låg utsträckta på mattor med kuddar på stranden. Verkligen avslappnat och mysigt.
Sedan gick vi en liten promenad och kollade in Internet. Vi ska åka till Koh Jum så småningom. Det verkar bra. Så köpte vi nya flipflops till Micke men de var i minsta laget...

Till middag åt Micke Tom Kai Gai (samma som igår) och jag tog en annan variant med seafood. Till efterrätt blev det sticky rice med mango. En mango som smakade mango, inte tallbarr. Den var mogen, på riktigt.Vi gick och la oss tidigt vid tio eftersom vi skulle på utflykt klockan åtta. Jag läste en stund och Micke somnade, men när jag skulle sova skakade han som om han höll på att frysa ihjäl. Han hade mått bra tills han somnade men helt plötsligt vaknade han och var risig. Ingen feber först men någon stund under natten har han varit varm.