söndag 21 december 2008

20 december - Lugn dag på Koh Jum

Det blev sovmorgon till nio-tiden idag. Mest för att jag inte ville väcka Micke när han äntligen fick sova.

Vi åt god frukost, fruktsallad och french toast med mera. Sedan frågade vi om man kunde få skjuts till byn vi försökte gå till igår. Vi ville inte prova gå igen, så de ringde taxin. En gubbe med sidovagn på mopeden.Han skjutsade oss längst en jordig landsväg (lite Lillpite över det hela) fram till byn för 50 bat per person.I byn fanns det några affärer. Två butiker som var för oss turister och resten matvaror och redskap för ö-innevånarna. En liten fiskeby.
Vi shoppade var sitt par shorts, en rosa sarong, ett linne, en snorkel och ett nytt par flipflops åt Micke i lite större storlek. Det var billigt

Efter shoppingen och titten i byn tog vi samma taxi hem igen. Vi såg att det finns en restaurang bakom hotellet som såg mysig och trevligt thailänsk ut.

Resten av eftermiddagen spenderade vi med att bada, läsa något blad i pocketboken och sedan bada igen. Man torkar fort när man gått ur vattnet och det är varmt i solen.
Före middagen satt vi på altanen och drack cola/samsong medan vi pratade med svenskarna till höger och norrmännen till vänster. Våra skandinaviska grannar. :)Medan vi satt där föll en kokosnöt från en palm. Den lät väldigt tung och klövs mitt i itu av landningen. Vi sa åt de nyanlända svenskarnas döttrar att de måste lova att gå på stigen så de inte fick en nöt i huvudet. De hörde "dunsen", så de kanske lyssnar.Ikväll promenerade vi i mörkret (särskilt många lampor är det då inte) till restaurangen bakom hotellet. Det var en del thailändare som åt där, då känns det som om man hittat något genuint. Vi beställde tre rätter och de gjorde dem inte speciellt starka, Micke sa att nästa gångs ska vi ta en riktigt stark! Mitt i maten hoppade en liten djungelgroda upp på ketchupflaskan. Den satt där och tittade i flera minuter. När jag försökte ge den ett riskorn hoppade den iväg. VÄLDIGT långt för en sån liten rackare, minst 1,5 meter. Micke säger att jag ylade och jag kan inte säga att han ljuger. Jag blev rädd att den hoppat på mig.

Ikväll packar vi eftersom vi ska åka med båten till Krabi imorgon på morgonen. Vi gör det för att hinna se Krabi också, men det bär emot att lämna lugnet på Koh Jum.
Stränderna är nästan tomma. Fast det borde man väl hålla tyst om så att inte alla åker hit och förstör det. Dagarna här har mest handlat om ifall vi ska doppa oss nu eller senare. Det är hit man kommer för att stressa av på riktigt.

Inga kommentarer: