måndag 15 december 2008

Phi Phi med båtutflykt

Micke vaknade klockan sex och tyckte att vi skulle stiga upp. Han var jättepigg och hungrig. Så efter ett tag fick jag ge mig och så gick vi ner och åt frukost. Fin frukostbuffe med färsk ananas, omelett stekt med innehållet man väljer, toast, fried rice, te och så vidare. Ananasen är lika god som jag minns, mycket sötare än hemma.Frukt som snidats till blommor. De tre i mitten är en melon. De är skickliga på det där!Vi packade ihop våra saker på nytt, jag slängde någon liten grej eftersom jag tagit med mig alldeles för mycket. Sedan traskade vi iväg till H.C Anderssen för att kolla på ett rum. Det såg bra ut så vi tog ett rum med AC för natten och ska boka upp tre nätter till runt jul. Det var okej om vi lämnade deposition, vilket vi tycker är ok.Lite svettigt att bära ryggsäck i värmen, tur att man kan svalka sig med frukt shakes.Vi tänkte åka till Phi Phi Ley så när receptionisten sa att de hade samarbete med båtturer tackade vi ja direkt.
Det visade sig att turen var mer omfattande än Phi Phi Ley. Flera stopp. Snorkling med hitta Nemo fiskar. Ett stopp på bamboo island (Koh Baboo) och Monkey beach. Ett till snorkel stopp med många mer fiskar i en liten vik nära “the beach”. Micke såg en tigerfisk och sjöborrar. Själv får jag lite panik av cyklopet och ännu värre av snorkeln. Så jag hinner inte se lika mycket eftersom jag måste upp och andas. Jag kanske måste lära mig hur det där fungerar.
Lunch fick vi ocksa, min nya favorit “fried rice”.
Turen var väl värd pengarna, en jättebra dag.
“The beach” stranden som egentligen heter Maya beach var jättefin. Dit kanske vi åker och solar en dag själva (om vi kommer oss iväg tidigt).

Bilder från båtturen:En massa små "Hitta Nemo"-fiskar såg jag trots mina begränsningar med snorkeln. Lite som att simma i ett akvarium.Första stoppet, Bamboo island där vi fick vårat paket med fried rice till lunch.En liten ap-bebis.En större apa. Jag måste säga att jag har respekt för dem, jag håller mig på avstånd eftersom jag är rädd att de ska bita mig.Är det här "The beach", den ständiga frågan. Är vi framme än? Nja, det den stranden var väl större? Fast den ser ju fin och mysig ut ändå.Små akvariefiskar i mängder vid snorklingspausen strax brevid Maya beach.Stranden i filmen "The Beach" med Leonardo Di Caprio ligger här utanför Koh Phi Phi och inte där den sägs ligga i filmen. Maya beach.Micke på Maya beach.Jag på Maya beach

Fast dagen var inte bara bra. När vi klev ombord på båten var vattnet väldigt högt och på något sätt råkade jag doppa en liten, liten bit av väskan i vattnet. Nu råkade det vara den bit av väskan som innehöll min mobil och en sak kan jag säga efter att ha öppnat batteriluckan: Den mobilen är stekt!
Simkortet kan jag glömma också. Så där for alla nummer. IGEN. Men jag tror att jag uppdaterade telefonboken när jag uppdaterade adresslistan för julkorten. I alla fall tänker jag tro det tills jag kommer hem.

Fjärde tabben vet jag inte om det beror på det men jag använde min Olympus vattentäta strax under ytan och fotograferade fiskar. Sedan vill inte luckan vara med riktigt, den öppnas och stängs men konstigt nog kan jag kolla på foton i play-läge. Så helt trasig är den inte.
Hoppas att jag tog den där försäkringen de försökte sälja mig.

I övrigt har vi ätit middag på Matt's joint. Vi har 10% eftersom vi bor ovanpå. Gott med grillad buffé. Perfekta strips. Det är ingen GI-diet här. De hade även ett glas rödvin till rimligt pris, sånt gör mig glad.Efter maten bestämde Micke sig för att slå till på tatueringen han vill ha. Han har pratat om en kompassros ett tag så han beskrev och ritade för tatueraren som skissade upp den.
Det såg ut att göra ont där han satt med lite stirrig blick och koncentrerade sig. Men det blev finare än jag trodde det skulle bli. Det blev en på vanligt sätt även om stället heter bamboo tattoo.Efter tatueringen gick vi till Reggae bar och tittade på thai boxning. Roligt att se när gästerna ska boxas med varandra. Två svenska tjejer pucklade på varandra så svetten rann, allt för att vinna en bucket. (en hink med drink).
Två av thaiboxarna blev så inne i fighten att när de trillade ur ringen fortsatte de på golvet. Men då ingrep servitörerna och slog till den ena med en bricka.
Vi stannade lite längre och kollade.Sparkar, armbågar och knän är helt tillåtet i thaiboxning och det här är inga västerländska kroggäster ifall någon undrar.

Inga kommentarer: