torsdag 12 maj 2011

Middag på Gordon Ramsays Maze

Vi hade bokat bord vi hemsidan på Gordon Ramsay's resturang som heter "Maze". Så vi tog tunnelbanan till beskriven station och när vi hade gett upp att hitta stället skulle jag fråga dörrvakten till ett hotell efter vägen och där var det.
Men det fanns en diskret ingång på sidan av huset också.Inredningen i resturangen har jag inget att anmärka på, det såg fint ut. Massor av personal som passade upp en också men det jag reagerade på allra först det var att fast det var relativt lite folk när vi kom så var det väldigt glammig. Högljutt och slamrigt - inga ljuddämpande takplattor alls (och de skulle dom behöva). Så med ljudnivån kändes det lite skolmatsal.

Det vi hade valt att äta var en tidig avsmakningsmiddagsmeny. Där man äter 4 rätter med passande vin till. Det är förstås inte några stora portioner så vi var inte vrålhungriga när vi kom dit (klockan 18:00).Vi började med en fördrink och fick sedan in två röda viner och ett vitt. (Vanligtvis väljer man ett sötare vin till desserten men vi hade båda valt att bara äta mat.)
Så detta är vad vi åt:Micke började med "Wild garlic soup, maple-glazed chicken oysters, lemon emulsion", vitlökssoppa alltså. Vilken han tyckte var okej. Soppan var bra men sen tyckte han inte att kycklingen passade riktigt. Jag smakade en liten sked av soppan och tyckte att den smakade okej.Min första rätt var "Marinated beetroot, Dorstone organic goat’s curd, pine nuts, Cabernet Sauvignon dressing", rödbetor med getost. Det var jättegoda tuggor. Getost och rödvin gillar varandra!Min andra rätt var "Pressed confit chicken, Caesar salad garnish". Kyckling som smakade kalvsylta med ett pyttelitet löskokt ägg och några salladsbitar.
Jag är inte överförtjust i kalvsylta och ogillar löskokta ägg.Min tredje rätt var "Braised veal shin, rocket pesto, white onion risotto" (kött med risotto) och den hade Micke redan ätit som nr 2. Köttbiten kändes som att den var av den kvalité som vi skulle göra köttsoppa utav och risotton smakade buljongtärning. Fast det var säkerligen inte buljongtärning i den ändå.Min sista rätt var "Loch Duart salmon, fondue of leek, vinaigrette of brown shrimps, horseradish" och det säger vi båda två att laxen var väldigt god! Lax är liksom gott och den var väldigt vällagad också.Mickes fjärde rätt var "Szechuan spiced Suffolk pork belly, edamame beans, pickled black radish and spring greens" och den tyckte han var äcklig. Han vaknade på natten och sa något om "smak av den äkliga fläskbiten i munnen".

Så jag frågade Micke vad han skulle säga om Gordon Ramsay himself kom in och frågade om maten: Han skulle ha svarat att det var väldigt bra tillagat men att han förväntat sig bättre köttbitar till exempel.
Kyparen frågade oss och jag svarade att laxen var fantastisk. Men sen sa vi att "pork belly is still pork belly even if you dress it up with earrings".

Å vad skulle jag själv ha sagt till Gordon Ramsay?
- Oh I'm sorry Gordon. I've seen you yell so much on tv so I would dare to tell you what I think."
Å sen skulle jag gömma mig under bordet. :)

Men helt seriöst så kan man få godare mat för mycket mindre pengar. Nu har vi provat och nja, vi är besvikna båda två. För det priset förväntar vi oss inte bara vällagad mat ut också bra köttbitar/ingredienser.
Jag rekommenderar inte ett besök.

Inga kommentarer: