lördag 17 november 2012

Koh Mook

Vi vaknade 07:30 och vädret var jättefint! Nattens oväder var som bortblåst och solen sken.
Så vi packade ihop våra saker och då frågade jag Alva om Bolt (gosedjuret) skulle följa med till nästa ställe? Ja, men då måste jag packa ner honom i väskan och vips fick jag honom utan knussel. Hon sträckte mig sedan napparna och sa att de måste också följa med. Sen skyndade hon sig att hämta sina simpuffar. Allt som hon tycker är viktigt. J



Så gick vi ner och åt frukost. Gott! Det är lugnt och mysigt med frukost här. Ett skönt lunk och frukosten är riktigt gof. När vi ätit fick vi skjuts med moppen till stranden och där fick vi vänta en liten stund innan longtailbåten kom. Alva strök den snälla hunden ”Lady” som var en valp sist vi var här.





Båtfärden i longtailbåt till Koh Mook tog inte länge, en halvtimme kanske. Ungefär som sist. Vi kollade priserna på rummen på Charlie beach resort och det är ju inte billigt. En mini-hydda kändes inte aktuellt. Vi gick och tittade på ”fan bungalow” och eftersom vi skulle ha 2 rum i tre nätter fick vi ner priset lite grann. Det kostade 1500 TBH medan en AC bungalow kostade 2100 TBH. På rummen satt det faktiskt en AC på väggen med de hade tagit ut fjärrkontrollen och den gick inte att starta hur vi än försökte. Istället kom de bärande på en fläkt. DET kändes dåligt. En fläkt på strategisk plats i taket är en sak, det funkar mycket bättre. Men, men vi visste ju att vi skulle åka till en dyr resort.





Det var jättevarmt så vi tog badkläderna och var i poolen till klockan ett. Lite lätt lunch och så skulle Alva sova (lite sent). Jag har verkligen kommit in i min bok ”Shantaram” och läste medan hon sov, hon väcktes av grannens barn när hon sovit nästan en timme. Så då badade vi lite till och sen gick vi och fräschade till oss. Varm dusch, skönt! Det har man ju inte på Paradise lost förstås.





När vi skulle åka från Kradan rekommenderade Wally ett matsälle som heter Mayom. Så vi gick dit för att äta. T tjurade över nått och L var kritiskt inställd men maten var god och det var inte särskilt dyrt. Alva lekte med flickan i bordet bredvid (helst hade hon nog velat gå hem och sova men en kompis var visst ett bra alternativ). Så småningom så ville Annie (flickan) också leka, samt hennes storebror. Barnen lekte och jag pratade lite med föräldrarna. Mamman kom på att hon läst denna resblogg och det var på grund av min berättelse från förra gången som hon ville till Koh Kradan. Mycket kul att höra att någon läser här! Det är ju lite längre mellan kommentarerna på den här bloggen. Å andra sidan rätt länge mellan inläggen också…



Sen kanske inte Koh Kradan är för alla. Pojkarna verkade till exempel inte uppskatta det alls. Men familjen skulle i alla fall ta en longtail till Kradan dagen efter för att snorkla. Hoppas bara att de kom till rätt ställe (korallrevet).







Vi gick hem med Alva halv nio, hon var övertrött och skulle I-N-T-E sova! Till slut gick jag och satte mig och läste bok på altanen och så somnade hon till sist. Jag och Micke däremot satt ute och pratade till klockan elva.
Koh Mook är inte så illa heller.

Inga kommentarer: