måndag 19 november 2012

Blodigt på Koh Mook

Lillan slog upp sina stora blå ögon 07:55 och frågade direkt:
- Är det god morgon nu mamma?
Å det var det förstås. Klockan nio satte vi oss att käka frukost och Alva tyckte inte att hon var klar förrän kvart över tio. Det fanns nog lite ätande att ta igen för lillfröken.



Micke hyrde en longtail och tog med pojkarna till Emerald cave så de fick chansen att simma i mörkret genom grottan. Vi var vid poolen när de kom tillbaka. Sen badade vi, drack watermelon shake och så skulle Micke ta ett dopp innan Alva skulle sova. Hon ville också bada med honom. Jag tog chansen att läsa i boken under tiden.
Men helt plötsligt så grät lillan och då vill hon förstås till mamma. Jag undrade hur hon kunde ha gjort illa sig mitt i poolen med pappa men så upptäckte jag att hon blödde från fingret. Jag förstod inte riktigt vad som hade hänt men såg snabbt att det var ett djupt sår på fingret. Så jag då tog jag henne bara raskt till receptionen och frågade efter bandage. Vi fick hjälp i där och de undrade om vi ville åka till doktorn och låta honom ta en titt. Såret såg så djupt ut så det tyckte vi att vi skulle göra.



En moppetaxi kille dök upp och killen från hotellet körde sedan mig och Alva till Mook healt center.

Jag som brukar ta på mig en sarong när vi går och äter kom på ungefär halvvägs att jag åkt iväg utan någonting. Det var jag i min bikini med lillan i famnen. Pinsamt.
Väl framme tvättade doktorn såret, det fanns sår på båda pekfingrarna men vänster var djupt. Så han la om såren och jag fick med 2 nya omslag med desinfektionsmedel och en femdagars kur med antibiotika. Han frågade vad hon vägde och skrev doseringen efter det. Tyvärr hade jag inga pengar med mig men det gick bra att betala hotellkillen senare.
Han berättade på åkturen hem att doktorn var hans bästa vän och att de kom från samma ställe. Micke gick och betalade (500 TBH) när vi kom till hotellet.



Alva grät när hon gjorde illa sig, när det blödde och när doktorn rengjorde. Men när vi kom hem sov hon middag och vaknade glad. Blöta ner bandagen fick hon inte så det var slut med badade för hennes del den här resan. Fingrarna ska man vara rädd om och såren behövde vara utan basilusker. Jag ringde till Dr Thun där vi vaccinerat oss (och våran granne jobbar) och frågade om de tyckte att jag skulle ge henne antibiotikan och de tycket att vi skulle göra det på grund av att det är rätt mycket bakterier på händerna. Så vi körde med antibiotika.



Kvällen var sval och mulen så jag och lillan gick till massagestället för att undvika poolen. Alva fick naglarna målade rosa och jag en thai-massage.



Efteråt gick vi till strandbaren och pratade med ett gäng och sedan åt vi middag med ett trevligt par från Malmö som hade med sig en flicka som Alva lekte med. Hon var några år äldre men det gick bra. Vi åt barbeque och det var gott men framför allt trevligt. Micke tog en liten tur med Tobbe till strandbaren och jag gick hem och la Alva och Lukas gick och la sig i deras rum.





Koh Mook och Charlie beach resort må vara både lite dyrare och trevligt. Men nu kommer det alltid att vara stället där lillan skar upp sina pekfingar. Det tog ett halvår innan vänster pekfinger blev okej, kvar är ett bulligt ärr. Olyckan gick till som så att Alva satt på stegen, utan att Micke märkte det hade hon stoppat ner sina pekfingrar i hålen på stegen. De var sylvassa på insidan så när han lyfte upp henne, skar hon sönder fingrarna.
Hotellet ville veta vad som hänt och Micke visade dem problemet, så förhoppningsvis så har de åtgärdat felet. Men det borde inte ha varit så då hellre.

Inga kommentarer: