onsdag 12 augusti 2009

Koh Phangan (Roundtrip seightseeing)

Vi steg upp lite tidigare eftersom vi skulle ut på seightseeing:
"One day trip in paradise".
Alla utom Micke åt hotellfrukost först och sedan blev vi hämtade på hotellet. Det var en läskig biltur när de andra turisterna skulle hämtas, smala vägar med skarpa kurvor och branta backar. Chauffören sa att vi inte skulle oroa oss, han måste ha hört oss...Första stoppet var "elephant trekking" och där fick vi mata elefanten med bananer. Jag och Micke tänker inte åka elefant denna gång men Bettan ville förstås göra det. Hon har pratat om att åka elefant sedan det blev aktuellt att åka till Thailand någon gång. Nu blev det inte så eftersom de inte köpt elefantturen när vi bokade, men det är nog ändå bättre att bara fara och åka elefant en dag. Den elefantturen som vissa åkte var nämligen väldigt kort.Elefant på thai är "Chang" precis som ölen.Ett franskt par hade med sig två pojkar (8 och 10 år) och en tiomånaders baby. Personligen skulle jag inte åka elefant med en bebis på armen (eller i magen) men de verkade komma tillbaka utan att ha tappat henne.

På "campen" fanns även apor. En apa satt nära och de rådde oss att akta oss eftersom den kunde bitas och klösas. En av våra guider satte sig dock och gullade med att klia apan. Apan blev nöjd och sedan ännu nöjdare när han snodde guidens solglasögon. Han kikade i dem, bet på dem och bröt isär dom och när guiden försökte ta tillbaka dem blev han helt vild och försökte bita honom. Apans ägare kunde däremot ta tillbaka dem, fast apan skrek och var arg när han gjorde det.Fransmän gör nästan aldrig som de blivit tillsagda att göra, kanske för att de är så dåliga på engelska. Detta visade sig igen när en av fransk pojkarna valda att gå förbi nära apan som försvarade sitt revir genom att hoppa upp på hans rygg och skrika och klösa honom.
Vi höll oss förstås på avstånd (utom räckhåll) eftersom vi tycker att apor är otäcka djur.

När de som åkt elefant kommit tillbaka fick vi se hur det går till när apor plockar kokosnötter. Den klättrade upp och snurrade kokosnöten och valde de gröna fina men skippade de bruna. Sen kastade den ner nöten om skötaren gett sitt okej. De visade även när apan hoppade mellan palmerna. Ut på bladen och ett skutt för att grabba tag i nya blad. Alla nötter den slängde ner sprack, så jag undrar hur de gör för att få ner dem hela.Vi åkte vidare till Chaloklum där det finns ett kinsesiskt tempel som vi kollade in. Det satt en spådam där uppe som höll på att spå en kvinna. Fast hon talade ingen engelska så vi skulle inte kunna spå oss där. Fin utsikt var det i alla fall från templet.Nästa aktivitet var longtail ut till snorkling. Guiden bad mig att sitta i den gröna båten som han sa skakade minst, med tanke på magen. (Hans syster i Bangkok är också i sjätte månaden berättade han.) Inte mig emot med tanke på att den båten också hade ett tak mot solen. De var väldigt uppmärksamma på att resten höll sig stilla när jag skulle kiva in och ut ur båten, så jag blev väl omhändertagen.
Först snorklade vi utanför haad knom. Skönt att komma i vattnet, många fiskar var det. Jag snorklade inte utan använde bara glasögonen. Men det var jättefint (och till och med Thomas vågade sig i vattnet). Vattnet var inte lika klart som det var förra året utanför Koh Phi Phi men det gick att se fisken.

När vi snorklat åkte vi till bottle beach för att äta lunch. Jag och Micke förväntade oss det sedvanliga frigolitpaketet med fried rice och blev positivt överraskade av lunchen som serverades på en restaurang. Vi satt på golvet och åt supergoda bollar med ris och chilisås, samt två andra rätter. Mysigt och lite exotiskt tyckte jag med utsikten på stranden och allt.Stranden var fin och vi hade tid att kika runt lite på boende. Ingenting prisvärt med AC, men hade vi klarat av bara fläkt så kunde man göra ett klipp på en tvåvåningsbungalow. Men vi kom fram till att ingen ville sova på övervåningen.

Nästa stopp var Koh Phangans vattenfall i Than Sadet. Guiden informerade oss att det inte är säsong för ett stort vattenfall just nu. De riktiga vattenmängderna kommer i oktober så för tillfället var det inte så mycket vatten. Men ganska fint ändå, inte ett vattenfall men ett småmysigt vattendrag. Micke passade på att ta sig ett dopp.Sen åkte vi för att slappa på en strand som heter Thong nai pan noi och när vi närmade oss så gick båten sönder. Propellern lossnade och försvann, så chaffisen hojtade till en annan båt som drog iland oss. Nått samtal på mobilen och innan vi kom iland kunde han meddela att vi skulle bli hämtade med en annan båt och att hans skulle bogseras hem.Stoppet skulle vara i en timme och en kvart. Så vi beställde fruktshake och Bettan & Thomas mat. De hann nästan äta innan vi skulle åka då det tog ett bra tag att få maten.

Jag gick upp för att betala Mickes samsong/cola och min bananashake. Bartendern stirrade storögt på mig>
- You drinking?
- No, no! Bananashake for me

Han frågade vilken månad jag var i och sa något om BIG. Samt frågade om det var första och om det var spännande vilket det ju är.
Damen i butiken igårkväll sa också:
- Oh so big? Maybe two?
När jag svarade att jag var i sjätte månaden. Så med thailändska mått ser jag väldigt gravid ut tydligen.

Båtresan hem blev lite blötare än tidigare eftersom vi hade en annan båt där vattnet svätte. Solglasögon är bra skydd mott saltvatten i ögonen. Det svider som f*n så det är bäst att akta sig för det.

Hemma på bungalown blev Micke sämre i magen igen. Så han stannade på rummet medan jag åt middag med Bettan & Thomas. Brushetta, Tom kai gai och ris med flamberade bananer till efterrrätt.Gott, gott.
Den stackars maken var dock tvungen att besöka toaletten många gånger innan morgonen.

Inga kommentarer: