söndag 8 januari 2012

8 januari 2012 söndag

Alva vaknade åtta, så då steg vi upp och gick och åt frukost. Sedan tog vi en lång promenad (för en tvååring) längst Klon Nin beach och så gick vi till stranden tog slut. Det blev förstås några pauser och bad i havet. Det fanns något att se i havet mot slutet sa Micke, men sikten är dålig här. 



En trött Alva (som gnuggat ögonen med sand) dricker fruktjuice.
På tillbakavägen stannade vi och drack läsk/öl på ett ställe. Mot slutet var Alva trött och sanden varm så då fick vi ta henne på axlarna. Ett kort dopp i poolen så var hon redo för tuppluren, något senare idag. Då var det happy hour och jag fick mig en blå drink.


När Alva vaknat bled det pasta carbonara idag igen, Alva ville ha spagetti. Jag tog en ostsmörgås med strips, en god men knasig kombination. Så delade vi på det alla tre.
Micke hade vaknat tidigt och tog en tupplur. Så jag tog Alva och gick på Internetcaféet där bara hälften fungerade men jag hann i alla fall läsa att Alvas kusin har vattkoppor. Så jag funderade en hel del på när de sågs sist. Så stirrade jag på Alvas värmeutslag och funderade om det kunde vara vattkoppor? En vecka i en bungalow känns ju inte särskilt lockande (men hon fick inga vattkoppor). Man ska ju inte oroa sig i onödan och sedan kom jag fram till att senast de sågs var på juldagen och det var ju ett tag sedan. 
Äter chips på rummet. (Pringles för att dom har ett lock som skydd mot myror.)
Sköna solstolar på altanen.
På resebyrån.
Mot eftermiddagskvällen fick vi för att försöka hitta boende på Koh Hai (Koh Ngai), uppkopplingen var verkligen superdålig och slutade fungera helt med jämna mellanrum. Så det var inte lätt. Men så gick vi över gatan och bokade en båtresa, vi valde färjan som (som var ca 50 bath dyrare per person) istället för att åka longtailbåt. Hon som jobbade där var väldigt hjälpsam och inte dålig på engelska. Så hon hjälpte oss och ringde till Koh Ngai resort och bokade ett rum åt oss. Det skulle kosta 1700 bath och det tycker vi är lite väl mycket för ett rum med fläkt. 
Vi betalade i alla fall 340 av kostnaden som deposition för bokningen. Planen var att förhandla på plats eller hitta något annat ställe under morgondagen.
Hyfsat nöjda med att ha ett rum på Koh Ngai gick vi och åt middag. Resturangen låg längst vägen och hette Cook-Kai. Det verkade vara populärt så det var därför vi gick dit. Jag valde Tom Kha gai som var underbart krämig, fried rice with seafood var väldigt gott och så hade vi vitlöksbröd också. Alva däremot drack läsk och charmade personalen istället för att äta. Ingen risk att hon lider någon brist på uppmärksamhet här inte. 


Restaurangen Cook-kai på Klon nin men uppe vid vägen.
Den godaste tom kha gai jag ätit. Stor portion också.
Det steks i flammande eldar med jämna mellanrum. Alva ryckte till varje gång.

Det var en mysigt inredd resturang som jag tycker att alla thai-restauranger ska inredas. Med bambu och snäckskal. På rummet fixade vi välling åt Alva och så somnade hon. Micke ”Mr morgonpigg” råkade somna i samma veva så jag packade ihop lite grejor och läste en stund i min bok innan jag kunde somna.

Inga kommentarer: