torsdag 5 januari 2012

Framme på Koh Lanta

Resdagen
4 januari 2012
Klockan ringde 03:30 och jag gick och la mig strax före tolv och hade INTE kunnat somna. Resfeber kallas det visst. Trött men speedad steg jag upp och hoppade i kläderna.
Micke steg upp och drack sin sista dukoral. Ner med det sista i väskan och upp med Alva ur sängen. (Hon hade kommit över till våran vid tvåtiden.)
Min pappa hämtade oss kl. 4 och skjutsade oss till flyget, så vi lämnade våra vinterkläder med honom.

Alva var trött men sov inte i bilen. Hon sov inte på flyget heller, hon somnade när vi närmade oss landning men vaknade när de tände ljuset. Övertrött och aktiv för att hålla sig vaken på Arlanda - ja, det var Alva det.
Hon var inte direkt något charmtroll men på utrikes fanns det en vagn att stoppa ner henne i och då somnade hon snabbt bara vi sköt omkring henne en liten stund.
Då passade vi föräldrar på attt sätta oss i vinbaren med öl, vin och crostini. Mycket trevligt.
Innan hade vi ätit sushi på East&West och den var god.
Alva sover i lånevagnen på Arlanda
Vi kom oss ombord på planet och Alva satt mellan oss. Hon somnade en stund efter middagen kring 17. Då sov vi allihopa ett tag. En till en och en halv timme fick vi oss och sedan var det mer livat på planet. Alva kan ha sovit 2-2,5 tim.
Så satt vi ett tag och gick runt en liten sväng och sedan var det frukost och så landade vi i Bangkok.

Väldigt trötta gick vi förbi tullen och security till inrikesflyget. Resan hade gått lite fortare än planerat och vi hade fyra-fem timmar på BKK flygplats. Det var grymt jobbigt. Jag var så trött och Alva var övertrött mot slutet. Hon grät när hon inte var i famnen men ville inte vara där heller.
De som checkat in oss hade placerat Micke fem rader längre bak men lyckligtvis var det några som inte dök upp så flygplatspersonalen kunde ge oss andra platser bredvid varandra.
När vi satte oss somnade Alva och så snart hon gjort det somnade jag också. Micke var nog vaken och Alva bars sovande ut ur planet.

Vi väntade och väntade på väskorna och inga kom. Men på BKK hade de satt "international luggage" klistermärken på oss så en karl sa åt Micke att vi skulle gå till ett annat ställe och där hittade vi våra ryggsäckar. Jag kan erkänna att jag nästan gett upp hoppet.
Så tog vi taxi till piren. Alva vaknade och var inte nöjd men somnade om i taxin.

På båten satt vi inne. Micke slumrade till ibland men Alva väckte honom hela tiden. Jag började ångra att vi inte stannat en natt i Phuket, får man göra om skulle vi nog hellre tagit en natt där. Alva var i alla fall trött så jag tog henne i famnen och sa att nu ska vi sova. Hon var lite osäker tills hon fick nappen, så blundade jag och så somnade vi.

Jag vaknade av att Micke väckte mig, de hade sagt att vi skulle gå upp. Det hela verkade onödigt eftersom vi bara vad på Phi Phi och skulle vidare till Koh Lanta. Men sen kom en thailändare som lät upprörd och riktigt skällde på Micke.
- Sir, why you stand here? Koh Lanta boat is leaving. Already late, you try to get out!
Så tydligen skulle vi byta båt. Åt oss hade de sagt att båden stannar vid Koh Phi Phi men inget om ett byte. Åter igen var klisterlapparna man får på tröjan väldigt bra. :)

Vi fick tränga oss upp och skynda oss på med ryggorna och över till den andra båten. På den andra båten gick en kille runt och sålde glass så Alva fick en calippo. Det höll henne sysselsatt i minst en halvtimme.
Resan mellan Koh Phi Phi och Koh Lanta är kortare och tog bara en timme.
Resvägen från Phuket till Koh Lanta.
När vi kom fram tog vi taxi till Koh Lanta Paradise resort. De hade bara ett dyrt rum, så vi kollade de närliggande ställena och ingen hade något ledigt. Till slut tog vi en taxi till ett ställe taxichaffisen pratat om som låg lite längre söderut.
Dreamteam resort. Det blev ett rum med AC till överpris och det hela förtjänar ett eget inlägg. Men vi var så trötta så vi ville inte leta längre.
Micke är inte nöjd.
Vi tog med oss Alva och tog ett litet dopp i poolen. Sen vad vi om en vattenkokare och tog en dusch.

Klädda och klara gick vi upp till vägen och hittade ett Internetcafé och bokade en bungalow på Paradise för morgondagen.
Efter Internetcaféet gick vi till den närliggande thai-restaurangen vid vägen och åt goda Pad thai nudlar och fried rice. Alva smakade av båda och drack coca-cola. Hon vägrade dricka vatten och vi var rädda att hon skulle bli uttorkad så cola fick gå. Man rubbar lite på reglerna när det är semester...
En trött Alva vid middagsbordet.
Alva fick välling och sedan somnade hon och då somnade vi allihopa. Jag hade trott att Alva skulle sova oroligt de första nätterna men hon sov som en stock, jag behövde bara ge henne tutten två gånger och resten sov hon. Micke däremot vaknade vid två-tre och gick ut och läste bok en stund.

Summan av den långa resdagen:
Jäkligt jobbig resa. Lång och tröttsam. Inget boende som dög egentligen och ingen harmoni. Det var inte så här vi skulle fira trettondagsafton när vi kom fram.