söndag 15 januari 2012

Resan från Koh Libong till Koh Lipe

Vi vaknade tvärt av söndagstrudelutten. De spelade thailands nationalsång av någon anledning. Det var min tur att ha feber idag. Jag tog en alvedon och så åt vi frukost, packade ihop och väntade på våran longtail.
Vi åkte longtail till Kad yao, det tog ungefär en halvtimme. Alva somnade de sista fem minuterna.

När vi kom fram fick vi skjuts med en bil en liten bit till piren. Alvas nappflaska blev kvar i båten men chauffören åkte hämtade den åt oss.

Klockan var 11.30 och båten skulle gå kl 13.00 så vi gick till ett café och köpte glass. Helt plötsligt var det varmt och soligt som det inte varit en enda av dagarna på Koh Libong. Alva fick en spargris av kiosktanten. Innan båten gick köpte vi lite chips och fried rice. Det var nog den varmaste dagen hittills och precis då var vi på långresa. Det var en dag man skulle ha legat i havet…
Alva höll låda i någon timme innan vi till slut fick henne att somna. Jag läste bok. Sen satte sig Micke brevid Alva och jag gick upp på däck och läste ut boken. Det levde om från motorn men solen sken och vinden fläktade.
Vi åkte med Tigerline och färjeresan tog tre timmar. Alva sov resten av tiden, ca två timmar. Det var varmt och vi svettades allihop.

När vi kom fram stannade färjan och vi fick åka longtail in till stranden (det kostade 50 bath). Vi åkte med den som skulle till vårt förbokade hotell ”Bundhaya”.