fredag 13 januari 2012

Koh Libong, 13 jan 2012

Lillan kan själv säger hon. Oftast lyfte vi dock ner henne.
Idag sov vi ganska länge faktiskt. Klockan var efter ått och lillan sov en stund till, det var nog efter nio hon innan hon klev upp.
Så frukosten blev mer en brunch. Te, toast med marmelad, omelett och en frukttallrik som bland annat innehöll en god mango. Alva ville bada så det är vad vi gjorde. Jag påbörjade en ny bok, läste och badade lite.


Nån timme senare ville Alva gunga i hängmattan och efter att ha gungat ett tag ville hon ha tutten. Så jag gick och hämtade den fast det verkade osannolikt att hon skulle ta sin tupplur redan. Men det var precis vad hon gjorde. Hon sov gott i hängmattan i två timmar.


Vädret blev lite mulet och lagom till att Alva vaknat började det regna.
Så vi gick till vår bungalow och duschade och så satt vi där inne en stund.


 När det slutat regna kom solen fram och sen blev det lite disigt så då tog vi en promenad till fiskebyn. Där var jag in i en butik och köpte två små chipspåsar och tre chokladkex. Det kostade 16 bath, nästan ingenting. Vi gick vidare och träffade några damer som satt utanför ett ”café”. 
De log, skrattade och pekade lite på Alva.



Bostadshus i Koh Libong fiskeby.

Ett annat hus bostadshus, inte lika fint.

I Sverige drömmer vi om walk-in closet.
I thailand funkar det med outdoor closet. :)


Affären och restaurangen.


Det hade kunnat bli en toppenbild.
Men precis när maken fick för sig att ta kort på oss proppade jag munnen full med det inköpta godiset.
Alltid spännande att äta det man hittar i butikerna. :)


Café i fiskebyn.
När vi gått en liten bit till satt två äldre tanter vid ett hus och ropade och vinkade och ville att Alva skulle komma fram till dem. Så beundrade de henne, klämde lite på hennes armar och gissade att hon är två. Frågade vad hon hette och gjorde förstått med teckenspråk och thai att hon är söt. Sen tecknade hon åt Micke att hans fru var söt och gjorde tummen upp och klappade honom på axeln. Ganska roligt.
De talade ingen engelska så allt de sa förstod vi inte, bara den del man förstår med gester.


Vi gick vidare och kom till en bar (kanske var det restaurang också). Så vi satte oss ner och delade på en chang (öl). Micke är oroad över att jag börjat dricka öl. Han är rädd att han inte ska få behålla sina hemma, men hemma är de inte lika goda så det är nog ingen risk. Alva följde med deras flicka och matadekatten under tiden. Hon fick även lite godis och chips.
Jag fotograferade flickorna och det gjorde den thailändska mamman också.


Jag vet fortfarande inte syftet med det vita som barnen smörjs med.
Solskyddsmedel? Bra mot värmen?




Internetcafé? ;)
Vi började gå hemåt och då träffade vi två kvinnor längst stranden. Den ena sa att hon hade karaoke och massage och kunde fixa om det var något annat vi ville ha. Det sas inte, men både jag och Micke fick vibbarna att de var byns prostituerade.




Några pojkar hade bundet fast ett snöre på en stor krabba som de lekte med. Vi tittade lite och Alva tyckte att krabban var jätteläskig vilket de thailändska grabbarna tyckte var hejdlöst roligt.



Vi satte oss utanför bungalon och åt chips. Micke tyckte att jag skulle gå och få mig en massage så självklart gjorde jag det. Förra gången vi var i Thailand kunde jag ju inte ta någon massage för att Alva var i magen.
En lååååång massage fick jag också. Säkert en och en halv timme. Alva ville ha koll på vart jag var och kom och tittade på med stora ögon som om hon undrade vad som pågick. Då och då var hon tvungen att peka och säga:
- Alvas mamma där!


När jag masserats färdigt gick vi och åt middag. Micke tog thai green curry med seafood och valde mediumstarkt. Han tyckte att det var supergott. Den här resan har han verkligen kunnat njuta av maten för att han sluppit ha ont i magen. Jag och Alva åt ”fried rice with seafood” istället. Lillan åt inte mycket och ville inte dricka någon välling på kvällen heller.

Inga kommentarer: